Skolestart

Det er skolestart for mange barn i disse tider og tid for å tenke på hvordan barna skal opprettholde konsentrasjonen og energien når de er på skolen. Det er vi som er voksne som kan påvirke barna til å spise sunn og næringsrik mat i kraft av den matpakken de har med seg. Sørg også for at barna får i seg en sunn og næringsrik frokost før de går hjemmefra.

En god start på dagen
Noe som holder godt i magen er egg. Egg er forlengs “friskmeldt” og man kan derfor spise ubegrenset med egg uten at det påvirker annet enn god helse. Egg inneholder masse proteiner og godt fett. Egg til frokost eller i matpakken er derfor genialt. Jeg liker kalde stekte egg. Kanskje gjør dine barn det også? Dessuten er egg rimelig, sunn og ren mat. Med ren mat mener jeg mat som ikke er “tuklet” med. Uten tilsetningsstoffer og sukker.

Eller hva med å lage en deilig saftig matmuffins som er full av næringsrike ting og som topp å ha i matpakken? Raskt å ta rett ut fra fryseren og legge rett i matboksen, så er den ferdig tint til matfriminuttet starter.

Sugen på noe søtt
Mange foreldre (og lærere?) er fortvilet over at barna går i butikken i skoletiden og kjøper mat som er full av sukker og lav på næring. En av grunnene til at barna gjør det er at de ikke har et stabilt blodsukker. Nok grovt brød (helst hjemmebakt), protein og godt fett vil gi barna et stabilt blodsukker som gjør at de ikke går rundt og blir “sugen” på noe søtt.

Vi trenger måltider – ikke mellommåltider
Vi mennesker har forskjellig forbrenning så noen trenger bare 3 store måltider pr. dag, mens andre har en bedre dag med å spise små måltider ofte. Sørg i alle fall for at du fyller måltidene med skikkelig mat slik at du slipper å gå i reklamefella som i årevis har reklamert med at vi trenger mellommåltid i form av søte yoghurter, kjeks osv. Spiser du riktig trenger du ikke mellommåltider.

Allergier og intoleranser20160613_092209
Det kan være en ekstra utfordring for de som har matvareallergier eller intoleranser. Noen må ha glutenfri mat og noen trenger laktosefri/melkefri mat. Og andre vet ikke at barna deres egentlig er intolerant for mat og at dette kan være årsaken til utagerende adferd eller konsentrasjonsproblemer. Det er da viktig at maten de spiser inneholder gode næringsstoffer selv om gluten eller melk er tatt bort. Det finnes mange gode erstatninger i dag som er like næringsrike som mat med gluten/melk.

Sunne saker i kjøleskapet
Husk at det er du som voksen som legger grunnlaget for et sunt kosthold. Hvis skapet er fullt av brus, saft, kjeks, søt yoghurt osv. er det forståelig at barna blir fristet til å spise dette. Sørg derfor for å fylle skapet med frukt og grønt og andre sunne ting som ungene kan spise når de kommer hjem fra skolen og er sulten. Det er også mye rimeligere fordi skikkelig mat gjør at vi blir raskere mett og vi trenger mindre mat.

Hverdagsendring20160816_121931

Hos Hverdagsendring kan du få tips og hjelp til næringsrik mat og forslag til menyer/skolemat. Her kan du også kjøpe næringsrikt mel og få oppskrift og baketips gratis med på kjøpet. Jeg tar også i mot bestilling på bakst om det skulle trengs. Alt i butikken er glutenfritt og nesten alt er melkefritt.

Du kan også kjøpe If You Care matposer, muffinsformer og bakepapir som er bra både for miljø og mennesker. De inneholder ikke klor eller perfluorerende stoffer, de er komposterbare og fra FSC sertifisert skog.

Lykke til med nytt skoleår!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *